فرایند تولید لوله پلی اتیلن دو جداره (اسپیرال و کاروگیت):

در این تکنولوژی تولید از دو اکسترودر مجزا یکی جهت تولید پروفیلهای تو خالی با سطح مقطع مستطیلی duct profile  و دیگری جهت تولید پروفیل خط جوش با سطح مقطع I شکل strip profile  بین پروفیلهای داکت مورد استفاده قرار میگیرد. در چیدمان خط تولید این دو اکسترودر بصورت عمودی بر هم در نظر گرفته شده و بطوریکه پروفیل داکت پس از خروج از دای اکسترودر تحت تانک خلا کالیبره شده و با عبور از حمام خنک کاری تا اندازه ای سرد شده تا بتواند مشخصات ابعادی خود را حفظ کند و در عین حال دمای لازم برای برقراری جوش مناسب با پروفیل خط جوش را که توسط اکسترودر دوم تولید میشود را داشته باشد.

در نهاتی پروفیل داکت حول یک استوانه که قطر بیرونی ان معادل قطر داخلی محصول نهایی است پیچیده شده و فضای بین دو پروفیل داکت با پروفیل جوش پر میشود. همچنینن حضور یک فک فشارنده اتصصال بهتر دو پروفیل را به هم تسهیل کرده و لوله تولیدی را به جلو حرکت میدهد. برش لوله در ابعاد مورد نظر نیز فاز نهایی تولید خواهد بود.

قابلیت های لوله کاروگیت

یکی از قابلیت های دیگر این لوله کاروگیت توانایی تحمل فشار های سطحی و بار زنده و مرده است که این تحمل فشار از ساختار حلقه حلقوی آن نشآت می گیرد. یکی از مشکلات لوله کاروگیت زیرزمینی طول عمر آن ها محسوب می شود ولی این لوله کاروگیت عمری طولانی دارند و معمولا می توانید از عمر این لوله کاروگیت به مدت ۵۰ ۱۰۰ سال مطمعن باشید. انواع پلاستیکی لوله کاروگیت می تواند بیشتر از مدل های دیگر ph خاک را تحمل کند و برای این مورد مناسب و مقاوم تر است . معمولا نحوه اتصال آن ها بوسیله ی اسپیگات یا کوپلر و واشر( که این اتصال به این صورت است که یک واشر در آخرین فرورفتگی لوله کاروگیت اول و یک واشر هم در آخرین فرورفتگی لوله کاروگیت دوم قرار داده می شود و سپس لوله کاروگیت را از دوطرف به کوپلر متصل می کنند) ، جوش لب به لب و ساکت و واشر ( این روش بدین صورت است که واشر را در آخرین برآمدگی قرار می دهند و سپس لوله کاروگیت بعدی را به قسمت ساکت لوله کاروگیت اول متصل می کنند) صورت می گیرد.

لوله های کاروگیت۱۲۰۰ میلیمتر:

از انواع قطور لوله کاروگیت می‌باشند، که به جهت قطر دهانه بزرگ ودبی بالا معمولا جهت استفاده در خطوط اصلی و شاهراه ها ازاین لوله کاروگیت استفاده میگردد. بیشترین کاربردهای این سایز در مخزن سازی و تولید سپتیک تانک و چربی گیر های پلی اتیلن، در ساخت منهول های فاضلاب و شبکه اصلی جمع آوری فاضلاب بکار میرود

لوله کاروگیت با سایز داخلی 1200 میلیمتر (120 سانتیمتر) و قطر خارجی 1320 میلیمتر : لوله کاروگیت با قطر داخلی 1200 میلیمتر و قطر خارجی 1320 میلیمتر بصورت کوپلر سرخود و کوپلر و واشر جدا لوله کاروگیت با قطر داخلی 1200 میلیمتر و قطر خارجی 1320 میلیمتر بصورت کوپلر سرخود و بدون کوپلر تولید میگردد بیشترین کاربردهای این سایز در مخزن سازی و تولید سپتیک تانک و چربیگیر های پلی اتیلن، در ساخت منهول های فاضلاب و شبکه اصلی جمع آوری فاضلاب بکار میرود

لوله کاروگیت با سایز داخلی 1400 میلیمتر (140 سانتیمتر) و قطر خارجی 1560 میلیمتر :

لوله کاروگیت با قطر داخلی با قطر داخلی 1400 میلیمتر و قطر خارجی 1560 میلیمتر بصورت کوپلر سرخورد بدون واشر و بدون کوپلر که جهت ارتباط این نوع لوله کاروگیت باید از جوش اکستروژن استفاده نمود

لوله کاروگیت با سایز داخلی 1400 میلیمتر ( 140 سانتیمتر ) و قطر خارجی 1560 میلیمتر در دو نوع کوپلر سرخود و بدون کوپلر تولید میشود این لوله کاروگیت با مقاومت حلقوی 16 و 31.5 کیلونیوتن بر متر مربع تولید میگردند از مقاومت های بالا در برابر بارهای وارده زیاد و از مقاومت های پایین در مخزن ها و منهول ها استفاده میشود.این لوله کاروگیت بهترین جایگزین لوله های بتنی در فاضلاب صنایع و جاهایی که مواد خورنده و اسیدی در فاضلاب وجود دارد هستند.

کاربرد های لوله کاروگیت

لوله کاروگیت به دلیل استحکام و انعطاف پذیری بالایی که دارد، کاربردهای فراوانی داشته ولی استفاده عمده آن ها در جهان و ایران در لوله های فاضلاب است و به همین دلیل به این مدل از کاروگیت فاضلاب هم گفته می شود. دیگر موارد استفاده از این لوله کاروگیت عبارتند از:

شبکه های جمع آوری و انتقال فاضلاب های شهری

سیستم آبیاری

شبکه های جمع آوری آب های سطحی در شهر و منطق کشاورزی و صنعتی

سیستم های انتقال آب های باران

سیستم های مواد های صنعتی، اسید ها، باز ها و.

سیستم های زهکشی

تاسیسات تصفیه آب

مخازن ذخیره مواد و مایعات

سیستم های تقسیم کننده آب

سیتم های انتقال آب ثقلی

سیفون های آب در جاده ها و رودخانه ها

محیط زیست:

محیط زیست عبارت ترکیبی از دانش‌های متفاوت در علم است که شامل مجموعه‌ای از عوامل زیستی و محیطی در قالب محیط زیست و غیر زیستی (فیزیکی، شیمیایی) است که بر زندگی یک فرد یا گونه تأثیر می‌گذارد و از آن تأثیر می‌پذیرد. امروزه این تعریف غالباً به انسان و فعالیت‌های او مرتبط می‌شود و می‌توان محیط زیست را مجموعه‌ای از عوامل طبیعی کره زمین، همچون هوا، آب، اتمسفر، صخره، گیاهان و غیره، که انسان را احاطه می‌کنند، خلاصه کرد.

تفاوت محیط زیست با طبیعت در این است که تعریف طبیعت شامل مجموعه عوامل طبیعی، زیستی و غیر زیستی می‌شود که منحصراً در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که عبارت محیط زیست با توجه به برهم‌کنش‌های میان انسان و طبیعت و از دیدگاه بشر توصیف می‌شود.

مهم‌ترین آثار فعالیت‌های انسان بر خاک عبارت اند از: مسمومیت و فرسایش که موجب تخریب و کاهش توان زمین‌های زراعی می‌شوند. به‌طور کلی فرسایش خاک پدیده‌ای طبیعی است که به وسیلهٔ عواملی چون باد، رواناب‌های سطحی و تغییرات دما انجام می‌گیرد. با این حال، فعالیت‌های انسان از جمله زراعت مفرط، آبیاری زمین‌های زراعی، محصولات تک‌کشتی، چریدن بیش از حد دام‌ها در مراتع، جنگل‌زدایی و بیابان‌زایی باعث از بین رفتن تعادل موجود میان روند تخریب و ایجاد خاک، و در نهایت آلودگی آن می‌شود.

مسمومیت خاک می‌تواند در اثر افزایش نمک‌های خاک توسط ماشین‌آلات کشاورزی یا آلودگی مستقیم آن توسط افراد یا کارخانه‌ها ایجاد شود. در این صورت خاک ناحاصلخیز و حتی سمی برای برخی گیاهان می‌شود.

نصب لوله کاروگیت:

به طور كلي، لوله كاروگيت از لحاظ تحمل فشار به سه دسته تقسيم مي‌شوند؛ اين سه دسته عبارت‌اند از ۱۶ كيلونيوتن، ۶۴ كيلونيوتن و ۳۱/۵ كيلونيوتن كه هر كدام براي مصارف خاصي در زير يا روي سطح زمين مورد استفاده قرار مي‌گيرند. مورد ديگري كه بايد در مورد لوله كاروگيت بدانيد اين است كه اين لوله‌ کاروگیت در اندازه‌ها و با روش‌هاي متفاوتي توليد مي‌شوند كه به آن‌ها لوله كاروگيت و لوله اسپيرال كاروگيت گفته مي ‌شود.

لوله كاروگيت متشكل از مواد پلي اتيلني است كه به صورت يك تكه قالب و پرس مي‌شود، در حالي كه در لوله اسپيرال كاروگيت قسمت برجسته لوله کاروگیت به وسيله اكسترودي كه لوله کاروگیت را توليد مي‌كند ساخته مي‌شود. سپس اين لوله سرد شده و از داخل آب عبور مي‌كند و به تدريج به صورت مارپيچي رول گشته و هم چسبانده مي‌شود. در مرحله بعد، جدار داخلي و زرد رنگ آن با فشار بالا درون لوله جاي مي‌گيرد. اين نوع از لوله‌ کاروگیت معمولاً سايزهاي بالايي در حدود ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دارند.

 ساختار لوله كاروگيت

جداره بيروني لوله كاروگيت عمدتا توسط خاك احاطه مي شود. فشار خاك سبب فشرده سازي فضاي اطراف لوله شده و در واقع باعث دفع تنش وارد شده به لوله کاروگیت مي شود. عملكرد و انعطاف پذيري لوله کاروگیت با طول عمر لوله مرتبط است هرچه لوله کاروگیت منعطف تر باشد طول عمر بيشتر و عملكرد بهتري خواهد داشت. نوع خاكي كه لوله كاروگيت را احاطه كرده است بر روي ساختار و طول عمر لوله موثر خواهد بود. فشار خاك موجب مي شود كه خاكي كه در اطراف لوله کاروگیت قرار دارد متراكم شود و در واقع سبب كاهش فشار وارده به سطح لوله خواهد شد. البته جنس خاك و نبود هرگونه سنگ و موارد مشابه درون خاك كه در اطراف لوله کاروگیت استفاده مي شود بسيار مهم است چرا كه موجب شكستگي يا ايجاد نشتي در جداره لوله کاروگیت مي شود. انعطاف پذيري بالا لوله كاروگيت سبب عملكرد بهتر در نصب و طول عمر بيشتر آنها مي شود. حفاري با ابعاد كم و دقيق، لوله کاروگیت گذاري راحت و اتصال صحيح لوله کاروگیت باعث موفقيت يك پروژه است. تعميرات درون زميني پر هزينه، سخت و زمان بر هستند. بنابراين آن نوع لوله کاروگیت كه عمر مفيد بيشتر و نصب آسان تر دارد از اهميت ويژه اي برخوردار است. لوله‌ كاروگيت پلي اتيلني به طور نرمال براي عمر خدماتي بالاي ۵۰ سال دسته بندي مي شوند.

لوله فاضلابی کاروگیت فشار مداوم

منظور از فشار مداوم این است که میتواند در محلی دفن شود که اولا در عمق 6 متری زمین هم باشد و هم قابلیت تردد ماشین آلات سبک ( منظور دفن در خطوط فاضلاب شهری ) یا همان ماشین های سواری باشد . عموما این نوع لوله کاروگیت پاسخ مثبتی در آزمایشات خود در جهت استفاده بعنوان خط فاضلابی نیز داده است . به همین دلیل است که اکثرا هنگام خرید لوله کاروگیت به تحمل بار ترافیکی تا 31.5 کیلونیتوتن بر متر مربع نیز اشاره می نمایند .

لوله کاروگیت سنگین و پرفشار

چرا پر فشار یا چرا واژه سنگین استفاده شد ؟ خب بسیار طبیعی و روشن است . این نوع لوله کاروگیت را در اعماق زمین تا عمق 12 متری هم دفن می کنند که بسیار مقاوم در برابر فشار وارده از سوی خاک و هم قابلیت تردد ماشین آلات سنگین و حتی در خطوط هوایی ( منظور فرودگاه ها) نیز مورد استفاده است که این خود انقلابی عظیم در صنعت خط فاضلاب و تولید لوله کاروگیت بحساب می آید.

لوله کاروگیت حلقه حلقه 

علت حلقه حلقه بودن لایه خارجی لوله کاروگیت ، استحکام‌بخشی و تحمل فشارهای وارده از محیط بیرون است ، این نوع لوله کاروگیت کلیه فشارهای سطحی و زیرسطحی اعم از بار زنده و مرده را به خوبی تحمل می کنند.

لوله کاروگیت از نظر تحمل فشار و بار خارجی در سه گروه تقسیم بندی می شوند:

تحمل فشار ۶۴ کیلو نیوتون بر متر مربع

تحمل فشار ۳۱٫۵ کیلو نیوتن بر متر مربع

تحمل فشار ۱۶ کیلو نیوتون بر متر مربع

که هر کدام مصرف خاصی به لحاظ نوع سطح خاک، فشار بار سطحی و زبری سطح دارد.

کاربرد هریک از این لوله کاروگیت به نوبه ی خود میتواند منطقی ترین و مناسب ترین راه جهت مقابله با مشکلات موجود در شبکه های فاضلاب شهری ، دریایی، کشاورزی به شمار می رود به طوری که امروز این لوله کاروگیت در اکثر سیستم های انتقال آب و فاضلاب جایگزین بسیار مناسبی برای سایر لوله کاروگیت شده اند

لوله کاروگیت به علت قیمت مناسب و مقاومت عالی در برابر نیروهای بیرونی جهت استفاده در کابل کشی نیز به کار برده می شوند؛

همچنین امروزه برای انجام عملیات زهکشی از لوله های پلی اتیلن مشبک و نیمه مشبک ( لوله کاروگیت زهکش ) نیز استفاده می کنند که بهترین گزینه برای انجام زهکشی و کاربردهای زهکشی می باشد.

 جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://naabzist.net مراجعه نمایید.